Colegiul Național „Nicu Gane” a terminat pe locul doi concursul de dezbateri academice „Bucovina Open”

Colegiul Național „Nicu Gane” a terminat pe locul doi concursul de dezbateri academice „Bucovina Open”

În primele zile ale vacanței de iarnă, un grup de elevi, studenți și profesori au participat, în perioada 18-20 decembrie 2015, la cea de-a treia ediție a Concursului de dezbateri academice „Bucovina Open”, la Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului. Cei 42 de liceeni (reprezentând cele 14 echipe înscrise în concurs), alături de elevi voluntari și studenți implicați în organizarea evenimentului de înaltă ținută au reprezentat colegii precum C.N. „Dragoş Vodă” Câmpulung Moldovenesc, C.N. „Nicu Gane” Fălticeni, Colegiul de Informatică „Spiru Haret” Suceava, C.N. „Mihai Eminescu” Suceava, C.N. „Petru Rareş” Suceava şi gazda turneului,Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului.Temele („moțiuni” în limbajul dezbaterilor) au fost provocatoare și de actualitate: problema refugiaților, tema selecției genetice a embrionilor umani, drepturile animalelor și alte probleme etice controversate (poligamia, condamnarea la moarte a dictatorilor).

Din partea Colegiului Național „Nicu Gane” Fălticeni au participat 2 echipe. Una dintre echipe, formată din elevele Daria Monoranu, Izabela Roantă și Laura Zancu (toate în clasa a XII-a) au obținut locul al doilea, fiind învinse în finală de echipa Colegiului Național „Petru Rareş” Suceava. Și pentru că un astfel de turneu presupune și un clasament individual, al vorbitorilor, în funcție de punctajul primit de fiecare vorbitor în primele patru meciuri/ runde preliminare, de calificări, primele 3 locuri au revenit, după cum urmează, elevilor de la „Nicu Gane”: Premiul al III-lea – Izabela Roantă, Premiul al II-lea -Daria Monoranu iar Premiul I („The bestspeaker”) – Laura Zancu. De asemenea, elevul Șerban Oșlobanu, din cea de-a doua echipăganistă, a obținut una dintre mențiuni în aceeași competiție.Aceată echipă a câștigat două meciuri din patru și din ea au mai făcut parte Andreea Andrei din clasa a IX-a și Bianca Pavel din clasa a XI-a.Toți cei șase elevi fac parte din Clubul de Debate „Logos” al C. N. „Nicu Gane”, care funcționează din 2010 și este coordonat de profesorul de științe socio-umane Ioan Caulea.

Dar ce sunt dezbaterile academice?Pe scurt,  conceptul de „debate” sau dezbaterea academică  (numită şi educaţională sau formală), presupune o temă de discuţiedouă echipe, pro şi contra şi un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare. Membrii celor 2 echipe sunt puși în situația de a pune în valoare „pro” și  „contra” argumente diferite pentru ambele fațete ale unor chestiuni asupra cărora oamenii, deși bine intenționați, pot fi în dezacord.. Prin urmare, ele trebuie să aducă argumente prin care să-și demonstreze punctul de vedere. Dar asta nu se întâmplă oricum, ci după anumite reguli, în funcție de care se pot distinge mai multe formate de dezbatere.

Diferențele principale între dezbaterile generale din societate și dezbaterile educaționale sunt structura formală, restrângerea temei aflate în discuție și caracterul de competiție. În funcție de structura formală, există mai multe formate de dezbateri (Karl PopperWorld SchoolsBritish Parliamentary), în care variază numărul de membri dintr-o echipă, numărul de echipe, rolurile fiecărui vorbitor și modalitatea de interacțiune dintre participanții la dezbatere. În rândul liceenilor, cel mai utilizat format este World Schools.

Dezbaterea poate fi folosită ca metodă de dezvoltare personală, astfel încât să ajute indivizii unui anumit grup să își formeze și dezvolte abilitățile de argumentare, vorbire în public, lucru în echipă, gândire critică. Prin abordarea și analiza ambelor fațele ale unei teme, dezbaterea poate fi utilizată în cazul unor teme ”controversate”, pentru a spori toleranța, acceptarea, a spori gradul de înțelegere. Abordarea din debate dezvoltă paticipanților capacitatea de analiză a problemelor controversate și ajută la obținerea unei imagini nedistorsionate de prejudecăți. În acest context, participanții vor fi determinați să emită judecăți asupra unei teme folosind criterii obiective, și totodată, să apere o poziție folosind argumente susținute de dovezi și nu de simple opinii.Realizată într-un cadru public, dezbaterea poate atrage atenția asupra unei teme de importanță și de a implica o comunitate în dialog.

Experienţa este de neuitat, ţinând cont de faptul că evenimentul, aflat la a treia ediţie, s-a bucurat şi în acest an de o prezenţă numeroasă şi de reacţii pozitive din partea tuturor. Ca o impresie personală, pot să afirm că noi, adulții vom fi pe mâini bune sau, ca să folosesc un clișeu publicitar, „viitorul sună bine”. Dacă viitoarea clasă politică, cei care ne vor reprezenta la nivel instituțional, administrativ, vor fi dintre acești copii, viitori adulți competenți și responsabili, probabil că realitatea românească va fi alta. Această mișcare a debate-ului este una destul de răspândită la nivel național și adună din ce în ce mai mulți adepți an de an, dând astfel plusvaloare mesajelor societății civile, ale opiniei publice în ansamblu.

Concursul a fost organizat de Centrul de Studii Sociale şi Educaţie Civică Suceava, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava, Colegiul „Alexandru cel Bun” şi Primăria Gura Humorului. (Prof. Ioan Caulea, Consilier educativ, Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni)

 

Articol preluat din Cronica de Falticeni

Lasă un răspuns