În perioada 05-11 februarie 2017, Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni a participat la a patra întâlnire de proiect, mobilitatea din Terrassa, Catalonia, la „Escola el Cim”. Proiectul Erasmus+ în care este implicat și colegiul fălticenean, intitulat „The Voice of Young Europe” face parte din Acțiunea Cheie 2 (KA2) și se derulează pe o perioadă de 3 ani (2015-2018). Coordonatorul proiectului este „KSG de Breul” din Zeist, Olanda, iar ceilalți parteneri sunt „West Lothian College” din Livingston, Scoția, „Istituto d’Istruzione Superiore Ciufelli-Einaudi” din Todi, Italia, „Escola el Cim SCCL” din Terrassa, Catalonia, „Gregor Mendel Gymnasyum” din Amberg, Germania și „Ozel Ayse Dogru Anadolu Lisesi” din Osmanye, Turcia.
Ideea proiectului are la bază atât noile provocări cu care se confruntă Europa, cât și necesitatea implementării unor metode noi de abordare a educației în acest context, ceea ce presupune noi competențe pe care trebuie să și le însușească tânăra generație. Una dintre aceste metode, care este în centrul dezvoltării acestui proiect, este „dezbaterea” – ca un exemplu de metodă didactică inovativă, care să stimuleze elevii și profesorii să-și regândească strategiile de predare și învățare.
În acord cu Tratatul de la Lisabona, prin acest parteneriat „va fi încurajată participarea tinerilor la viața democratică a Europei”, elevii fiind astfel stimulați și motivați să participe la diverse evenimente (în școală, locale, regionale, naționale sau internaționale) care implică debate-ul, iar reprezentanții acestora din Consiliul Elevilor să se implice mai mult în viața școlii, a comunității sau la nivel național, adică să propună implementarea unor politici educaționale care să le stimuleze dezvoltarea personală conform noilor cerințe / standarde europene.
Din partea echipei din Fălticeni, au participat patru profesori și 10 elevi. Elevii selectați fac parte din structurile de conducere ale Consiliului Elevilor, din clubul de dezbateri al școlii. Cele cinci zile ale întâlnirii s-au concretizat în diverse activități interactive. Dacă în prima zi au avut loc diverse prezentări despre activitățile legate de proiectul de parteneriat ale școlilor partenere (școlile din Catalonia, Scoția, România și Germania), în zilele următoare elevii au participat la activități precum: „Europa în 4 cuvinte” – Activitate pe grupe de creare a unei cărți digitale (Issuu), “Ce înseamnă să fii European?” – dezbatere, “Cum comunicăm într-o societate a unor impacturi fără oprire. Cazul refugiaților din Europa” – workshop de debate moderat de Marc Pérez, jurnalist la TV3 Barcelona, Conferință urmată de dezbateri: „Cetățenia Europeană. Drepturi și beneficii” – în sala Europa a Consiliului Local, susținută de Adrià Calvet, profesor universitar la Institutul de Studii Europene din Barcelona, „Abilități Non Verbale” – workshop, “Europa dezbate” – activitate de creare de postere cu privire la problemele Europei. În toate activitățile de grup, elevii români au lucrat în grupuri din care făceau parte elevi din toate cele patru țări participante, fiind astfel nevoiți să interacționeze, să comunice în limba engleză și să-și folosească aceste abilități lingvistice, de debate și socio-comportamentale în activitățile proiectului.
„Experiența din Catalonia din cadrul proiectului Erasmus+ a fost una din cele mai frumoase pe care le-am avut până în prezent. Pe tot parcursul acestei deplasări am învățat să ascult părerile altora, să văd și să tratez problemele și din alte perspective. Pe lângă faptul că am observat viața diferită a unui elev, programul pe care acesta îl are, dar și punctele de vedere ale copiilor de alte naționalități, am observat și un alt mod de viață datorită familiei care m-a găzduit în tot acest timp, și cărora le mulțumesc că au fost foarte ospitalieri și au dat dovadă de prietenie și omenie! În plus, mi-am dezvoltat abilitatea de a vorbi limba engleză și a devenit foarte ușor să comunic, având în vedere faptul că mai mereu discutam în engleză și devenise o obișnuință. Am fost mândră de faptul că am ajuns în această țară, că am învățat lucruri noi, atât despre ea, cât și despre Uniunea Europeană, că am realizat problemele cu care ne confruntăm și cauzele acestora și că am învățat cât de important este să comunicăm atât verbal, cât si nonverbal” a consemnat Andra Chelaru, clasa a X-a, președinte CE. Simona Vatamanu, din clasa a XII-a, membru al Clubului de debate, a precizat: „Pot spune ca aceasta a fost una din cele mai complexe experiente de care am avut parte: invatare, călătorie, oameni frumosi, locuri minunate, toate doar cu ajutorul acestui proiect. Organizarea a fost foarte reusita din punctul meu de vedere, întrucât programul a avut atat activități interesante si interactive, cat şi pauze bine meritate. Familiile, primitoare si mereu cu zâmbetul pe buze, au completat perfect si au întrecut asteptările noastre!”. De asemenea, „Experiența din Terrassa nu a rămas doar la stadiul turistic, de a interacționa cu o altă cultură, cu o mentalitate nouă sau prin a degusta din bucătăria tradițională, ci a reprezentat o oportunitate unică în cadrul căreia toate cele 4 națiuni implicate au reușit să rezoneze prin teme precum refugiați, comunicare și relații interpersonale sau drepturile omului. Așteptările mele personale au fost depășite cu rapiditate, întâlnind oameni deschiși, primitori și cu adevărat frumoși care au reușit să ofere farmec acestei săptămâni prin ospitalitatea de care au dat dovadă și curiozitatea lor de a vedea cum este și ”în altă parte”. Vocea tinerilor europeni s-a făcut din nou auzită reușind să transmită ecoul peste granițele Cataloniei, spre România, Germania și Scoția, unde aceste valori vor deveni baza unor noi activtați spre îmbunătățirea peisajului local.”, a apreciat Șerban Oșlobanu, elev în clasa a XI-a. Iar Alexandra Lemnariu, elevă în clasa a X-a, a menționat următoarele: „Erasmus+ a fost o experiență minunată pentru mine. Acest proiect mi-a oferit oportunitatea de a cunoaște alt sistem de învățământ , de a-mi îmbunătăți engleza, de a învăța lucruri foarte importante despre UE, problema refugiaților, beneficii și drepturi pe care le ai dacă ești european, comunicare nonverbală și multe alte lucruri importante. Am avut, de asemenea, ocazia de a interacționa cu oameni de alte naționalități, am învățat să reacționez natural și spontan în anumite situații pe care cu siguranta le voi reîntâlni de a lungul vieții și nu în ultimul rând, am avut ocazia să vizitez și să descopăr câteva dintre tradițiile unei țări superbe. Consider că Erasmus + este una dintre cele mai frumoase si benefice experiențe din viața unui elev, un proiect unde ai ocazia să descoperi, să te redescoperi, să te dezvolți, să te inițiezi spre viitoarele activități sau proiecte la care vei lua parte, să-ți sporești încrederea și să cunoști persoane minunate”. Acestea sunt câteva din impresiile elevilor participanți.
În perioada 02-08 aprilie, reprezentanții Colegiului Național „Nicu Gane” Fălticeni vor participa la următoarea reuniune de proiect, în Olanda.
Prof. Ioan Caulea
Responsabil proeicte europene,
Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni