Colegiul Național „Nicu Gane” a participat concursul de dezbateri academice „Bucovina open”

Colegiul Național „Nicu Gane” a participat concursul de dezbateri academice „Bucovina open”

 

În perioada 16-18 decembrie 2016, un grup de elevi, studenți și profesori au participat la cea de-a patra ediție a Concursului de dezbateri academice „Bucovina Open”, la Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului.

Cei 54 de liceeni (reprezentând cele 18 echipe înscrise în concurs), alături de elevi voluntari și studenți implicați în organizarea evenimentului de înaltă ținută au reprezentat colegii precum C.N. „Dragoş Vodă” Câmpulung Moldovenesc, C.N. „E. Hurmuzachi” Rădăuți, C.T. Rădăuți, C.N. „Nicu Gane” Fălticeni, Colegiul de Informatică „Spiru Haret” Suceava, C.N. „Mihai Eminescu” Suceava, C.N. „Petru Rareş” Suceava, C.T. „Al. I. Cuza” Suceava, C.T. „E. Isopescu” Suceava şi gazda turneului, Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului.

Temele („moțiuni” în limbajul dezbaterilor) au fost provocatoare și de actualitate: problema respectării promisiunilor electorale, problema limitării numărului de tineri care studiază în străinătate, probleme de etică aplicată precum: adopția copiilor de către cuplurile de homosexuali, afișarea simbolurilor religioase în instituțiile publice, legalizarea „homeschooling”-ului, ne-a informat Prof. Ioan Caulea, Consilier educativ la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni

Din partea Colegiului Național „Nicu Gane” Fălticeni au participat 2 echipe. Una formată din elevii Andreea Andrei, Raluca Ichim (ambele în clasa a X-a), Șerban Oșlobanu (clasa a XI-a) iar cealaltă formată din Simona Vatamanu (clasa a XII-a), Lavinia Gherman (clasa a X-a) și Teona Șoldănescu (clasa a IX-a).

Chiar dacă nu au reușit să repete performanța de anul trecut, când o echipă a Colegiului a jucat finala competiției, elevii colegiului fălticenean au reușit să obțină prima Mențiune, iar elevul Șerban Oșlobanu a obținut Premiul al III-lea  în clasamentul individual, al vorbitorilor, în funcție de punctajul primit de fiecare vorbitor în primele patru meciuri/ runde preliminare, de calificări. Toți cei șase elevi fac parte din Clubul de Debate „Logos” al C. N. „Nicu Gane”, care funcționează din 2010 și este coordonat de profesorul de științe socio-umane Ioan Caulea. Un real câștig este și colaborarea cu foștii elevi ai colegiului, membri ai Clubului de debate. În acest sens, Laura Zancu, studentă în anul I la Facultatea de Drept a Universității „Al. I. Cuza” Iași a participat ca arbitru al acestei competiții.

Dar ce sunt dezbaterile academice? Pe scurt,  conceptul de „debate” sau dezbaterea academică  (numită şi educaţională sau formală), presupune o temă de discuţiedouă echipe, pro şi contra şi un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare. Membrii celor 2 echipe sunt puși în situația de a pune în valoare „pro” și  „contra” argumente diferite pentru ambele fațete ale unor chestiuni asupra cărora oamenii, deși bine intenționați, pot fi în dezacord. Prin urmare, ele trebuie să aducă argumente prin care să-și demonstreze punctul de vedere. Dar asta nu se întâmplă oricum, ci după anumite reguli, în funcție de care se pot distinge mai multe formate de dezbatere.

“Diferențele principale între dezbaterile generale din societate și dezbaterile educaționale sunt structura formală, restrângerea temei aflate în discuție și caracterul de competiție. În funcție de structura formală, există mai multe formate de dezbateri (Karl PopperWorld SchoolsBritish Parliamentary), în care variază numărul de membri dintr-o echipă, numărul de echipe, rolurile fiecărui vorbitor și modalitatea de interacțiune dintre participanții la dezbatere. În rândul liceenilor, cel mai utilizat format este World Schools.

Dezbaterea poate fi folosită ca metodă de dezvoltare personală, astfel încât să ajute indivizii unui anumit grup să își formeze și dezvolte abilitățile de argumentare, vorbire în public, lucru în echipă, gândire critică. Prin abordarea și analiza ambelor fațele ale unei teme, dezbaterea poate fi utilizată în cazul unor teme ”controversate”, pentru a spori toleranța, acceptarea, a spori gradul de înțelegere. Abordarea din debate dezvoltă participanților capacitatea de analiză a problemelor controversate și ajută la obținerea unei imagini nedistorsionate de prejudecăți. În acest context, participanții vor fi determinați să emită judecăți asupra unei teme folosind criterii obiective, și totodată, să apere o poziție folosind argumente susținute de dovezi și nu de simple opinii. Realizată într-un cadru public, dezbaterea poate atrage atenția asupra unei teme de importanță și de a implica o comunitate în dialog.

Experienţa este de neuitat, ţinând cont de faptul că evenimentul, aflat la a patra ediţie, s-a bucurat şi în acest an de o prezenţă numeroasă şi de reacţii pozitive din partea tuturor. Ca o impresie personală, pot să afirm că noi, adulții vom fi pe mâini bune sau, ca să folosesc un clișeu publicitar, „viitorul sună bine”. Această mișcare a debate-ului este una destul de răspândită la nivel național și adună din ce în ce mai mulți adepți an de an, dând astfel plusvaloare mesajelor societății civile, ale opiniei publice în ansamblu”, a precizat prof. Ioan Caulea.

Concursul a fost organizat de Centrul de Studii Sociale şi Educaţie Civică Suceava, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava, Colegiul „Alexandru cel Bun” şi Primăria Gura Humorului.

 

Articol preluat din Cronica de Fălticeni

 

Lasă un răspuns